Thursday

tengkingan kesedaran

2 orang pelajar aku mintak ke tandas serentak. Macam biasala budak sekolah. Perlu ada yang teman. Aku pun tak faham kenapa. Selalunya pelajar perempuan la.Kalau aku kata tak boleh, pergi sorang2 . Tiba2 yang nak terkencing tu pun jadi tak mahu kencing pula. Kerana kasihan aku bagila dua orang keluar kelas.

"3 minit je" aku cakap.

"baik cikgu" diorang mengangguk.

Selepas 15 minit, dua dua bdak lelaki tu tak masuk kelas lagi. Diorang ingat ape?? aku ni cikgu main-main ke? aku bertekad nak bawak dua orang pelajar tu ke bilik disiplin. Gila garang aku. Waktu tengahari katakan, cuaca pun panas. Aku pun panas.

Aku arahkan seorang budak nama Zulkarnain atau (macha) nama panggilannya dalam kelas untuk cari kedua dua shahrul itu.

Seorang suspect berjaya dinaikkan kat atas.

Aku tanya " Awak pergi mana tadi"

"saya pergi tandas cikgu" kata shahrul

" bapak penipu besar budak2 sekarang kata aku dlm hati"

" MACHA!! awak jumpa Shahrul dekat mana"

ZUlkarnain dengan jujur kata dia jumpa Shahrul dekat BAWAH POKOK.

Aku senyap, aku tak marah shahrul sekurang kurangnya dia masuk kelas.

LEPAS 30 minit, seorang lagi shahrul menjengok jengokan muka di belakang pintu kelas.
AKu tak nampak, pelajar aku yang nampak.

Diorang jerit, " NI CIKGU! NI CIKGU, SHAHRUL! "

Aku hentakkan buku maths form 5 diatas meja dan terus menuju keluar kelas,

Aku jerit, " SHAHHHRUUULLL, MASSUUKK KELLASS!!!!! "

DIA BERLARI MENYOROK DI KELAS SEBELAH.

AK KEJAR. SEMUA PELAJAR KELUAR KELAS UNTUK MELIHAT GELAGAT CIKGUNYA DENGAN SHAHRUL. KUAT JUGA AKU TENGKING

Akhirnya pelajar itu masuk kelas. Bila balik rumah, aku berfikir panjang. Macam "BODOH'' jugak aku tidak dapat mengawal emosi aku hari itu.

UNTUK PENGETAHUAN - INI KALI KE-2 AKU TENGKING PELAJAR AKU. ITULAH TENGKINGAN KESEDARAN.

P/S- AKU TAK BAWAK PUN BUDAK ITU BERJUMPA CIKGU DISIPLIN. MASIH ADA RASA KASIHAN MELIHAT MEREKA

18 comments:

  1. assalamualaikum..

    aduh!.

    kenangan sekolah ini.

    masih terasa zaman2 skewl qyla dlu.

    sweet.

    wlaupaun kna mrah ngan cikgu itu jgak adalah kenangan..

    ;))

    wsalamz.

    ReplyDelete
  2. qyla -> waalaikumussalam..

    masih terasa lagi ke?

    marah itu mmg kenangan.. dan juga peringatan.

    ak harap bila pelajar2 aku dah besar. Diorang

    akan kenang ni sbgai kenangan manis.

    ReplyDelete
  3. chentaMAYA -> sabar yg teramat dah tapi sbnarnya

    seronok layan budak2 ni.. walaupun nakal diorang

    baek

    ReplyDelete
  4. ko jgn keras sgt k. budak2 nak kite jadi kawan bukan lawan =)

    byk sabar2, istigfar bile ko tgh marah.

    ko lelaki, budak2 senang takut =)

    ReplyDelete
  5. waaaah.
    cikgu rupanya kau ni eh.
    terasa janggal lak ber-aku-kau dgn cikgu.
    haha.

    ReplyDelete
  6. si lampu neon -> aku dah tak tahu nak buat macam mana dah neon, ko tahu tak, b4 period aku, dua2 bdak shahrul tu nk pinjam duit ak rm10 nk beli coupon pasar ria.. ak kasi je takut diorang kne rotan ngn ckg disiplin.. pastu tyme period aku, bleh plak diorang kluar kelas.. geram tul akuh.. hehe..

    baiklah.. len kali aku cuba berlembut ngn diorang.. cuba pakai teknik softlan plak..

    oh,sara -> haha.. janggal ea berkau dgn cikgu.. klu nk bersy dan ber-awak pn tak kisah.. wuteva suits u.. sy sempoi je.. ahaks

    ReplyDelete
  7. Yg aKU Thu

    Aku suKE CkGU yG cOOl

    wlPN aK X Ske G skOla(terPaksE)

    daK CmNI..KENa pnDAi tacKle...Tp jGn smPAI dePA pijAK KpalE kiTA..

    KESImpulaNNya> memG susA jD ceKgu

    ReplyDelete
  8. sulusur satu dunia yang indah -> haha..

    ak suda cuba jadi yg cool.. tapi dgn dak2 ni..

    dgn certain classes.. ak takley wat gitu..

    diorang mmg pijak kepale.. especially yg

    kelas2 belakang.. tyme period aku.. adala yg

    monteng..

    adess.. tak susa kot jadi cikgu cma aku perlu

    banyak belajar lagi.. thnks weyh..

    ReplyDelete
  9. dulu aku ada someone special keja jadi cikgu darjah 2.. ngeee.. agak2nya dia sama kot mcm ni ya.. alamakkk!! teingat kesah lama...

    ReplyDelete
  10. eyda chan -> haha.. im glad.. at least i

    reminded u with someone.. sape tuh.. bertuah

    btul orang tue..

    ReplyDelete
  11. yeay,,,
    maroh nk suruh jd berguna xpo,,
    mesti pyh gle nk handle dak2 nkl ni,,
    bknnya bdk kecik,, form 5 doh!

    gd luck!

    ReplyDelete
  12. ain -> btul2.. mekaseh krana menyokong..

    agak susah nk handle.. tak dpt dinafikan..

    tapi sgt seronok la.. walaupn diorang gitu..

    diorang still respect cekgu!

    ReplyDelete
  13. Garangnya cikgu...
    Hehehe...
    Jangan diikutkan panas cikgu...
    Tapi jangan pula tak dimarah bdak2 nakal..
    Marah dalam keserdahanaan... (^_^)

    ReplyDelete
  14. pampered by words -> sbnarnya cikgu ni x garang

    pun.. hari tu je diorang wat hal.. adess.. sbb

    cikgu berlembut sngt.. naik pale plak..

    lenkali sy mrh dlm kesederhanaan.. sabar itu

    spruh dari iman.. haha

    ReplyDelete
  15. SOFTLAN? HAHAHAHAH lawak giler ok!

    gune teknik saiko je sudah. ko saiko je paleotak diorang sampai diorang takleh lawan ko. haha

    ReplyDelete
  16. biasa la bdk2 skg ni ssh nak kawal...
    i once geram sgt, angkut my students suh dia berdiri dpn bilik penolong kanan, bdk skola rendah. hee.
    bila pikir2 blk, emo btol i neh. naseb baek tu practicum jek. hee.

    ReplyDelete
  17. Ade stengah skola...ckgu wat x lyn je..huhu

    ReplyDelete