Thursday

Fiq sayang Abah sangat2.

8 hari lagi birthday Abah.
7 hari lagi birthday Aku.
Abah dah 54.
Aku dah 20.

Dulu aku anak manja Abah.
Ramai-ramai Abah paling sayang aku.
Ramai-ramai Abah paling jaga aku.
Dari kecil Abah dukung aku seorang saje.

Sampai aku besar,
Abah masih suruh aku cium pipi dia.
Aku tak suka, pipi abah rasa tajam.
Ada bekasan cukur kat pipinya.
Aku masih ingat itu.

Aku balik sekolah,
Abah yang ambil aku.
Dia sayang aku.
Dia tak kasi aku naik basikal atau bas.
Aku masih ingat itu.

Darjah 5, abah belikan aku hadiah.
Aku dapat basikal.
Kerana langkau kelas dan dapat no 1 dalam kelas.
Abah bawa aku ke kedai,
"pilihla yang mana adek nak".
Aku pilih yang paling mahal,
Rm900 harganya.

Aku bawa basikal ke sekolah darjah 6,
juga utk pergi ke tusyen sekolah,
Kawan2 puji basikal aku,
Aku rasa bangga dan gembira.

Naik sekolah menengah,
abah masih sayang aku,
aku juga sayang abah,
Tiap2 kali kena marah dengan mama,
Aku lari belakang abah.

Aku hero dalam rumah,
aku tak takut,
Sebab ada abah,
tiap kali aku kena marah dan buat salah,
Aku lari belakang abah lagi.

Abah tak pernah tolak aku,
Abah tak pernah tengking aku,
Abah tak pernah kata 'tak' untuk benda yang aku nak.

Tapi aku, bila aku besar,
Aku pernah tengking abah,
Aku jerit dekat abah,
Kata aku " Ini salah abah, semuanya salah abah".
Aku bawa kereta laju2, abah hantar mesej,
Kata abah, "dari kecil abah manjakan fiq, dah besar fiq buat macam ni, abah sedih".
Aku tak peduli. Aku tak rasa apa2. Aku lupa jasa abah.

Abah pernah sakit satu hari,
Dia suruh aku ambilkan dia ubat,
Aku tak jumpa ubat abah,
kata aku kepada abah dengan nada keras,
"ABah letak ubat merata2, macam mana nak jumpa"
Abah terdiam dan sayu. Aku lupa abah sudah tua.
Kata aku kepada abah,
"duduk, fiq nak bagi ubat"
Abah terduduk, aku tengking abah smpai dia terduduk,
Sampai hari ni aku menyesal.

Masa aku kecil, abah selalu cium aku,
Masa aku besar, aku tak pernah cium abah.
Hari ni aku berada jauh dengan abah.
Aku rindu abah.
Mahu peluk abah.
Mahu kata dekat abah, "Fiq sayang abah, Fiq anak abah"

Aku tak tahu abah hidup sampai bila,
abah selalu sakit2, tapi aku doakan abah umur panjang,
Abah selalu nampak aku sebagai anak dia yang masih kecil,
Dia suka aku bermanja dengan dia.

Abah, fiq rindu abah.
Maafkan fiq kalau ada buat salah dekat abah.
Sayang abah. Mahu jadi anak kecil abah lagi.


Monday

sekeping kata hati untuk kawan yg aku tak benci

Salam,

Kawan, maafkan aku kerana menjauhkan diri . Bukan aku tak mahu, bukan pula aku tak sudi, jauh sekali aku keji, tidak pula aku mencaci malahan hati ini masih ada rasa sayang dan rasa simpati. Sumpah aku tak tipu sahabat. Demi Allah yang menciptakan langit dan bumi, yang melahirkan rasa sayang dan benci, tidak aku pernah lupa kepada engkau, sahabat. Kau lagi mengerti aku dari aku mengerti diri sendiri. Sahabat, walaupun aku tahu kau sudah lupa suatu ketika dulu, aku lah yang selalu berada teguh di belakang engkau, menyokong setiap kata2 kau, memberi nasihat seikhlas jiwa kpda engkau, mempertahankan engkau di kala kawan2 lain mengeji , menasihati dikala kawan2 lain tidak ambil peduli. aku masih memberi dikala orang lain sudah muak memberi. Sudah kah kau lupa sahabat? aku masih belum lupa. Aku ajak kau datang bersolat, aku ajak kau melawat rumah Allah, aku suruh kau mengazankan waktu solat, aku memaksa kau menjadi iman. Tidak lain dan tidak bukan, bukan kerana diri aku mahu memaksa, tidak pula kerana aku suka, tetapi kerana agama dan rasa syang kepada sahabat. Mengertikah engkau sahabat?

Sahabat, mungkin di kala ini kau rasa benci. mungkin di kala ini kau rasa sumpah aku tak bererti. Tetapi ketahuilah sahabat, sehingga masih ada nyawa dan agama dalam diri ini, aku masih berdoa utkmu sahabat, andaikata itu sahaja aku mampu lakukan. Aku rela tanpa rasa jemu. Kau lemparkan kata2 'sampah' utk aku, kau samakan aku dengan 'syaitan', kau berprasangka buruk terhadap aku dikala aku mahu membantu, aku tak kisah, tidak pula aku simpan dalam hati, tetapi aku masih ingat. Bukan kerana rasa dendam kesumat, tidak pula kerana rasa marah dan keji, tetapi kerana hati manusia ini rapuh, sakit, menangis terhadap kata2 sahabat. Mungkin kau sudah lupakan segala apa usaha aku untuk engkau. Tidak aku mahu bangkitkan, tidak pula aku mahukan balasan. Cuma yang aku pinta. Sedarlah sahabat, kembalilah, bukan pada ku, tapi padaNya. Ukhuwah Fillah Abadan Abada. (persahabatan kerana Allah untuk selama lamanya)

katakanlah Muhammad, "wahai manusia! Telah datang kepadamu kebenaran Al-Quran kepadamu, barang siapa diantara kamu mendapat petunjuk, dan sebenarnya petunjuk itu untuk kebaikan dirinya sendiri, Dan barang siapa sesat, maka kesesatan itu mencelakakan dirinya sendiri. Dan aku bukan lah pemelihara dirimu"
(11 ; 108 )


Friday

jangan tanya aku apa yang aku dah buat pada kau..


Tadi aku pergi Sheffield,Uk. Melawat seorang pelajar medic yang sdah menjadi doktor tajaan JPA menghidapi cancer nodus limfa. Dia dijadualkan untuk pulang ke Malaysia selpas habis degree tetapi terpaksa menangguhkan hasrat untuk pulang untuk meneruskan rawatan cancer. First stage kena cancer nodus limfa. Buat chemotherapy dan alhamdulillah sembuh. Selepas beberapa bulan, selapas didiagnose sekali lagi, malangnya, cancernya tumbuh balik di tempat sama. Doktor di sini cadangkan dia buat high dose chemotherapy, Result dari high dose chemotherapy yang menyeksakan itu, bukan cancer makin hilang tetapi makin bercambah di bahagian kidney. Cancernya agresif katanya. Doktor dah give up. Alatan buatan manusia sudah kalah. Dia membuat keputusan untuk pulang ke Malaysia. Rawatan dia bermula dari Disember 2008 - January 2010. Dia bakal pulang ke Malaysia 31 January 2010. Kita sama sama doakan kesejahteraan Doktor Mas Afzal. Dia seorang yang tabah dan masih bersemangat ketika ditemuinya, masih dengan senyuman, masih dengan layanan mesra. Itulah Dr Mas Afzal,25 tahun. Bergerak aktif dengan "iluvislam".. ini blog beliau.. Dr. Mas <--- klik disini

********

Jangan tanya apa Allah dah kasi pada kita.
Tapi tanyalah apa yang kita dah buat padaNya.

Setiap hari pabila kita bangun dari tidur , kita masih dikurniakan Oksigen,
Setiap hari kita masih dikurniakan kesihatan,
Setiap hari kita masih dikurniakan tenaga untuk bergerak,

Tapi adakah setiap hari pabila kita bangun dari tidur, kita panjatkan kesyukuran padaNya?
Tapi adakah setiap kesihatan kurniaan Allah kpda kita, kita lakukan dengan perkara bermanfaat?
Tapi adakah setiap tenaga yang dikurniakan kepada kita diguna untuk beribadah, berdakwah dan meminta redanya?

tepuk dada tanya iman. Salam.




Tuesday

Kapal terbang( Ethiopian Airlines) terhempas gara-gara

video

Ethiopian airlines jet crashed!
some speculate it was because of the bad weather but there were also speculations of terrorist behind the incident.

Islam's name once again is in jeopardy.

Sunday

Ramalan siapa terlebih dahulu?? saintis??





Petikan surah Al-Araf (2-5)

Inilah kitab diturunkan kepadamu Muhammad, maka janganlah engkau sesak dada kerananya agar engkau memberi peringatan dan menjadi pelajaran bagi orang yang beriman

Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu, dan janganlah kamu ikuti selain Dia sebagai pemimpin. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran.

Betapa banyak negeri yang telah Kami binasakan, siksaan Kami datang menimpa penduduknya pada malam hari, atau pada saat mereka beristirahat pada siang hari.

Maka ketika siksaan Kami datang menimpa mereka, keluhan mereka tidak lain, hanya mengucap, " Sesungguhnya kami adalah orang orang yang zalim"

Saturday

Pendedahan Menarik

Pendedahan untuk semua umat islam. Klik disini.

Apa dah jadi dengan Malaysia.

Gereja dibakar. Surau dibakar. Harga ringgit ditutup rendah. Najib beri 500 ribu utk baiki gereja. Enjin Jet yg berharga 300 ribu pada tahun 1970.. Bersamaan dengan berapa juta tahun 2009.
Insentif guru ditarik. Apakah?

Politik, agama, ekonomi... apa lagi yang menanti..

Rasa mahu menetap di UK saja...




petikan dari surah al-an'am

seandainya engkau Muhamad melihat mereka dihadapkan ke neraka, mereka berkata "seandainya kami dikembalikan ke dunia tentu kami tidak akan mendustakan ayat ayat Tuhan kami, sera menjadi orang oranng yang beriman"

Tetapi sebenarnya bagi mereka telah nyata kejahatan yang mereka sembunyikan dahulu. Seandainya mereka dikembalikan ke dunia, tentu mereka akan mengulang kembali apa yang telah dilarang mengerjaknnya. Mereka itu sungguh pendusta.

Sungguh rugi orang orang yang mendustakan pertemuan dengan Allah; sehingga mereka berkata " Alangkah besarnya penyesalan kami terhadap kelalaian kami tentang kiamat iu,' sambil mereka memikul dosa dosa diatas punggungnya. Alangkah buruknya apa yang mereka pikul itu.

Dan kehidupan dunia ini, hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang2 yang bertakwa.

Sungguh kami mengetahui apa yang mereka katakan itu menyedihkan hatimu , Muhammad janganlah bersedih kerana mereka bukan mendustakan engkau, tetapi orang yang Zalim itu mengingkari ayat ayat Allah.

Dan sesungguhnya rasul2 sebelum engkau telah pun didustakan, tetapi mereka sabar............