Monday

Ini Rupa KELantan sebenar. JgN teRAsa atau OFfended. Sy masih seorang GURU dan KHALIFAH!!

Salam. Menyingkap sejarah 5 bulan lalu. Aku berkenalan dengan seorang budak bernama Hafiz. Berumur 18 tahun lebih kurang. Aku jumpa mamat ni pada waktu malam raya pertama di kedai payung. Kawan aku bawa dia minum bersama. Lebih kurang pukul 12. Aku lepak sekali dengan kawan aku sesambil melihat diorang menghembuskan shisha dan rokok di udara. Aku masih berpakaian melayu tak lengkap.

Berkenalan tak sampai 3 jam. Pada malam pertama hari raya, aku bawa dia pulang ke rumah aku dengan keadaan terpaksa. Gara2 kawan aku yang sengal, aku terpaksa ditinggalkan bersama Hafiz. Masa kawan aku caww, jam dah dekat pukul 1 pagi dah. Kesian hafiz. Tiada arah tuju. Ibunya tiada di rumah malam raya, terpaksa menjaga warisnya yang cancer. Ayahnya pun tiada di rumah, "terpaksa" meningggalkan anak2 untuk pergi ke rumah isteri kedua. Aku dengan perasaan 50-50 bawa dia pulang ke rumah. Hafiz sewaktu aku jumpa dia, seorang yang kurus, botak, muka agak ganas tapi matanya bagaikan dia mempunyai seketul hati yang lembut didalam.

Bayangkan perasaan aku, walaupun tak kenal, aku cuba yakinkan diri untk bawa dia malam di rumah. Aku bawa dia ke dapur, makan. Aku ajukan soalan demi soalan utk Hafiz utk aku kenal dia lebih rapat. Sampai satu ketika, dia melepaskan segalanya dekat aku. Hafiz is a criminal. 2 minggu sebelum raya, dia ada tetak seorang pakcik. aku terkejut mendengar pengakuan dia. Dia ada hubungan rapat dengan "ALONG" di tempat aku, dia bekerja sbgai seorang "tarik kereta" pd waktu malam hari dengan pendapatn rm 800 satu malam. Aku tersentap. Persoalan demi persoalan datang, KENAPAKAH? MENGAPAKAH? Aku buat cool shja. Aku dengar kisahnya satu per satu. Dari 1 pagi , smpailah 2 pagi dan akhirnya kami tatkala jam sudah 4 pagi. Dia sudah ada dlm snarai police's record dan sudah lebih 10 kali ke balai polis. Dia hanya menunggu masa shja utk dipenjarakan barangkali. Kes bertumbuk usah diceritakan berapa kali dia sudah terlibat. Aku hanya mampu mendengar dan mengangguk smbil menyelitkan kata2 nasihat dan ingatan pada Allah. Tapi bila diceritakan semula tentang kesusahan family, keadaan family, kesesakan yang memaksa dia membuat bnyak perkara, aku seolah olah blh menerima perbuatan nya itu. Bersebab namun masih Matlamat tidak menghalalkan cara. Aku nasihatkan dia yang jalan utk mencari rezeki halal ni byak, dan aku suggest kan utk dia utk tolong dia cari kerja part-time. Di waktu pengakhiran perbualan kami, katanya, dia mahu bertaubat, dia tidak mahu tarik kereta dan pukul orang lagi, dia tak mahu terlibat dengan penjualan pil2 kuda. (secara tidak langsung juga aku dapat tahu dia menyebabkan salah seorang adik kawan aku terlibat dengan penjualan pil kuda, agak tersentap juga). Sebelum tidur, aku dapat lihat, matanya bergenang dengan air mata, mukanya tunduk seolah2 insaf.

Bangun pagi, aku solat subuh seorang diri, melihatnya tidur dengan lena, tidak sampai hati untuk kejutkan dia. takpelah, aku sudah cuba kejutkan. Doaku pada pagi itu hanyalah untuk dia. Dia Maha Kaya dan Maha Menerima Taubat, ampunkanlah dan tunjukkanlah jalan yg lurus utk hafiz. Bangun pagi, aku mengajak dia untuk bersarapan di dapur. KakDah, yg bekerja di rumah aku, memandangnya dengan agak pelik. Kak Dah menanyakan beberapa soalan kpdanya, aku cepat2 menyelit dan menjawab soalan yang ditanyakan, dengan niat tidak mahu membuka aib hafiz disini. Sebelum menghantarnya pulang, aku menemukan dia dengan parents aku. Diorang agak memandang budak itu dengan pandangan 1000 persoalan. Dek kerana fizikal nya seakan akan penagih dadah, parents aku pun pelik sbb sblum ni aku tak pernah bawa balik orang yang sebgitu. ku kata kan pada mereka, hafiz kawan aku masa sekolah menengah ( aku tipu parents aku utk jaga air muka hafiz)..

Kisah aku dan hafiz tidak berakhir pagi itu sahaja. Kisah aku dan dia sangat panjang. Hafiz membawa aku mengenal 'kegelapan' kelantan sebenar. kalau dulu orang mengutuk2 kelantan, aku akan rasa offended sekali, tapi kenyataannya adalah benar walaupun pahit. Aku ingatkan aku sudah berada di kejiranan yang selamat, rupanya apabila aku membuka mata di 'kegelapan' nyata, jiran tepi rumah pun terlibat sama. Hafiz adalah pekida. One of the youngest pekidas di kelantan, mudah untuk dia join pekida, ayahnya juga bekas pekida dan juga uncle dia, dan mereka agak dikenali di tanah merah. Mengenal rapat dengan Hafiz bagaikan mengenal rapat dengan ahli pekida. Aku di bawa berjumpa "abang long" dan "abang ngah" di dua tempat di kelantan, satu di "tanah merah" dan satu di "bendang Nyior". Kalau pembaca orang kelantan, mungkin akan kenal dengan kedua2 tpt ini. "Abang Long" yakni seorang ketua ahli pekida seorang peramah dan mengambil berat juga. Kedua2 "abang long" yang aku kenal mempunyai dua sifat berbeza, seorang agresif dan seorang agak humble dan merendah diri. Dan aku berkesempatan berjumpa dengan ahli2 Pekida di beberapa majlis. ORang berbeza, tempat berbeza tapi yakni cara bersalaman yang serupa(Pekida ada beberapa jenis cara bersalaman utk membezakan mereka dengan kumpulan biasa). Mereka agak sedikit assabiyah, tetapi aku tidak pasti smaada assabiyah atas nama Kelantan atau Kumpulan. Aku pernah terlibatkan diri secara tidak sengaja dlm pergaduhan mereka dengan orang biasa. Agak terkesima apabila peluru pistol dilepaskan dibawah untuk menakutkan pihak lawan dan juga ada senjata2 yang lain ( pisau yg diasapkan, cincin dan lain2 lagi). katanya, barang2 yang diasapkan mempunyai tujuan utk menaikkan semangat roh. Syirik, kita hanya blh meminta bantuan dengan Allah, bukan dengan asap kemenyan jin atau syaitan. Wallauhuallam. Terserah.

Bila sebut pekida, macam2 yang dipersoalkan, cara mereka bersumpah dan lain2. Ke mana hala tuju, tujuan yang disalah putarkan dan lain2. Sebelum aku ke luar negara, dengan jasa baik Hafiz dan kawan2, ahli2 pekida membuat makan dan sembahyang hajat untuk aku. Walaupun agak berat utk aku terima jemputan itu, atas desakan Hafiz, aku pergi. Makan laksa kelate dan lain. Ramai juga yang datang, agak terkejut aku. Hari itu adalah hari terakhir aku melibatkan diri dengan majlis pekida kerana aku sudah kesuntukan masa. Aku sempat berbual rapat dengan abang long. Segala persoalan aku ajukan dan dijawabnya dengan penuh merendah diri. aku kagum, tiada tanda kemarahan ditunjukkan dan kami ada berbual dengan perkara2 lain berkaitan politik, agama dan isu semasa, biarlah ia menjadi rahsia antara kami tanda janji yang terikat.

3 hari sebelum fly, aku teringat hafiz pernah mengadu dekat aku tiada buku bank, tak pernah buka ac bank. aku bawa dia ke Maybank untuk buka akaun baru dan aku sumbangkan sedikt stakat mana yang aku mampu utk Hafiz. Aku sempat bawa dia ke klinik swasta kerana keadaan dia yang batuk kering dan batuk berdarah, dia disyaki TB tapi setiap kali aku call dia, dia kata dia sihat. harapnya betul bukan kerana takut aku risau atau ape. kita sama2 doakan dia.



p/s -> smpai sekarang aku masih contact dia.. Dia masih menganggap aku abang dia lagi. Dia sihat dan sudah bekerja 'halal'.. panjang lagi kisah menarik pasal hafiz utk dikongsikan. tapi insyaallah lain kali pula.

5 comments:

  1. aku suka comment page sendiri.. entri kali ni sangat pjg.. jadi aku tak mengharapkan orang baca sangat.. sekadar luahan perasaan dan nukilan hati tanda ingatan utk hafiz

    ReplyDelete
  2. aku baco abih doh. Mulia. Bagus betul. Tapi pekida asalnya amar makruf nahi mungkar. Yang kau tengok tu mungkin kongsi gelap Melayu yang gunakan nama pekida. Teruskan usaha. Boleh jadi seorang cikgu yang baik kau ni.

    ReplyDelete
  3. bagus-bagus.. tapi aku ras geng yang kau jumpa tu macam sudah lain dari yang asalnya..

    mentang2 kat cni, brani buka crita aaaa.... hahaaa..

    ReplyDelete
  4. salAm

    NoRMAL bG BdAk2 yG Ade mslAH Utk TERliBAT dGn pkarA Yg mcM Ni

    mgKIn sbab TAK dE SKngan FAMiLi (nK WAt cmNE, Da faMILi pUN MCm tU peRANGAinyA)

    Dy knA BERAni uTK BERubAH

    MgKIn

    oRg2 yG TERuK Tu akN MGECAm dY

    Tp..XDe jalAN TERBAik selaIN BERANi uTk beRubaH

    Ak harAp kO trUs cOntaCT Dy..mGkin Ko BLeY Tlg Dy..

    Ak BERSyuKUr

    wlaUPun khIDUPan aK ADa belENggU SEPertI ITu

    aK MSih boLEh bjayA

    DAn menCUBa utK MENGHormaTI INsaN SPertI MErekA

    WLAupUN adAKALa

    hdUP dLAM BHayA

    Ak tetAp bersYUkur pD Allah.

    k r

    terPJg plaK KoMEN Ni

    bLAH DLu

    ReplyDelete
  5. Saya bc smp hbs...
    Yea...!!

    InsyaAllah....segala usaha akn mendatangkan hasil...
    Sm2 kte berdoa krn doa itu senjata org mukmin...
    Bukan kemenyan dan yg sebumbung dgnnya...

    ReplyDelete